HunLap.hu
Szlogen kell ide.

MENÜ
Vezetési alapok

 

Technika


A határok megtalálása

A népszerű elmélettel ellentétben, ahogy a pilóták elérik a határt és a kerekek egyre nagyobb terhelés alá kerülnek, éppenséggel érezni lehet, ahogy lassan elveszítik a tapadást a pályán, ám erre megfelelő módon lehet reagálni. Nagy sebességű kanyarodásnál akkora terhelés keletkezik a keréken, hogy a gumi kicsit megnyúlik, és nagyobb felületen érintkezik az aszfalttal. Ettől aztán a kerék többi része (és az autó is) oldalra húz. Ennek ellenére a kerék maga nem csúszik meg. Azt a szögeltérést, amit a kerék haladási iránya és a kerék tényleges iránya produkál, "csúszási szögnek" nevezzük. Az F1 Challenge 99-02-ben a csúszási szöget nem lehet érezni, de hanghatással érzékelhető. Ahogy a kerekek csikorogni kezdenek a kanyarban, elkezdenek megnyúlni és valószínűleg tapadási képességük határán vannak.

F1 Challenge 99-02 Tipp: Ha sosem hallod csikorogni a kerekeket, nem hajtod eléggé a járgányt!

Pályaívek

Az autóversenyző legfőbb célja a győzelem. Ehhez a pilótának minél gyorsabban kell végigmenni a pályán, amit az ideális íven autózva képes megtenni. Minden kanyart, sikánt, sőt, még az egyenes szakaszokat is úgy kell vennie, hogy egy meghatározott ívet, útvonalat követ, amivel optimális idő alatt teheti meg a kört. Az alábbiakban következnek a Forma-1-ben manapság található leggyakoribb kanyarok és a hozzájuk tartozó ideális ívek.

Gyors kanyar

Természeténél fogva a gyors kanyar elég lágy ívet ír le. Fontos, hogy már idejekorán és finoman kanyarodjunk, mert a hirtelen irányváltások megperdüléshez vezethetnek. A cél az, hogy optimális sebességgel hajts be és gyere ki a kanyarból.

90 fokos kanyar

A 90 fokos kanyar csúcsa a középpontjában van. A kanyart a külső íven közelítsd meg, fékezz korán, célozd meg a középpontját, majd kihajtáskor növeld a sebességet.

"S"-kanyar, vagy "sikán"

A sikánon átvezető pályaív attól függ, hogy egy hosszú, egyenes szakasz előtt, vagy utána következik. Ha hosszú egyenes után következik, későn fékezz, lendülettel menj bele a kanyarba, ezzel kifelé csökken le a sebességed, ami már kevésbé fontos. Ha hosszú egyenes előtt található a kanyar, fékezz korán és áldozd fel a belépő sebességedet, hogy már korán gyorsítani tudj a kanyarban, és lendületesen gurulj ki a kanyarból.

Hajtűkanyar

Egyenes vonalon fékezz, maradj külső íven, későn fordulj, áldozd fel a beérkezési sebességedet, hogy a kifelé tartó íven jól tudj gyorsulni. Ne feledd, nem biztos, hogy a leggyorsabb ív az időmérő edzésen egyúttal a legjobb ív a versenyen is, mikor valaki szorosan a nyomodban van. Ilyen helyzetben minél tovább érdemes a belső íven maradni, hogy a hajtűkanyar előtt ne tudjanak megelőzni.

Kétcsúcsos kanyar

A kétcsúcsos kanyar általában olyan kanyar, amikor rövid egyenes szakasz található két kanyar között. Bár két kanyarnak tűnik, bevétel szempontjából érdemes egynek kezelni. A két kanyar közt széles íven lehet kanyarodni, hamar lelassul az autó, és optimális gyorsulással lehet kijönni a kanyarból.

Egyenletes sugarú kanyar

Külső íven közelítsd meg és korán kanyarodj. Kövesd a kanyar belső ívét, elnyújtott csúcsot írj le, és kifelé menet gyorsítsál. A kormánykereket ugyanabban a pozícióban kell tartani be- és kihajtáskor egyaránt, mivel, mint a neve is sugallja, a kanyar íve egyenletes marad.

Nyitó kanyar

Egy nyitó kanyar esetén korán fordulj rá a csúcsra és hagyd, hogy kifelé menet kisodródjon az autó. Egy lágyabb kifelé tartó íven már korán elkezdheted a gyorsítást, és nagyobb lendületre tehetsz szert.

Szűkülő kanyar

Egy szűkülő kanyarba későn fordulj be, és nagyon későn állj rá a csúcsra. Csak rövid ideig fékezz a csúcs előtt, aztán vedd vissza a sebességet egy szép, tiszta kihajtáshoz.

 

Esős időjárás

 

Az eső teljesen megváltoztatja a vezetés élményét. Az útfogás csökken, a hajtóerő kisebb, és rohamosancsökken a kormányozhatóság. Ha ez nem lenne elég, romlanak a látási viszonyok, és a legtapasztaltabb Forma-1-es pilóták számára is komoly erőfeszítésbe kerül uralni az autót. Különösen gyors felfogással és kifinomult érzékekkel sikeres eredményt lehet elérni a szélsőségesen nehéz körülmények ellenére is. A csökkentett hajtóerő azt jelenti, hogy korábban és finomabban kell a fékre lépned ahhoz, hogy megelőzd a kerekek megcsúszását. Emellett, mivel a motor az útviszonyoktól függetlenül ugyanolyan erős marad, nagyon óvatosan kell bánnod a gázpedállal, hogy ne pörögjenek ki a kerekek (ami szinte elkerülhetetlenül megpördüléshez vezethet). Emellett érdemes egy szélesebb, "olaszos" vonalvezetést alkalmazni a pályán, hogy laposabb szögben fordulj rá a kanyarra. A szegélykövektől is érdemes távol tartani magad, ha teljesen ura akarsz maradni a járművednek. Az esős időjáráskor használatos beállítás is segíthet. Először is ügyelj rá, hogy esőgumik legyenek a kerekeken, lágyíthatod a felfüggesztést, csökkentheted a légnyomást az első és a hátsó kerekekben, hogy ne rakoncátlankodjon alattad az autó. Ezután a fékerő eloszlást célszerű a hátsó kerekek irányába eltolni, hogy fékezéskor az első kerekekre nehezedjen nagyobb súly, ami cserébe meggátolja, hogy fékezéskor blokkoljanak a kerekek. Végül használhatsz nagyobb dőlésszögű terelőszárnyakat és hosszabb váltóáttételt, hogy jobb legyen a tapadás, és biztosan ne pörögjön ki a kerék gyorsulás közben.

 

Jármű beállítása

Könnyen befolyásolhatod köreid idejét, ha autód beállításait saját vezetési stílusodhoz és az aktuális pálya igényeinek megfelelően hangolod. Sajnálatos módon autód beállításának folyamata nem egzakt tudomány, akárhányan próbálnak erről meggyőzni. Minden apró finomítás, amit az autódon állítasz, hatással lesz a többi beállításra is.

Az alábbi táblázatok részletesen összefoglalják a beállítási lehetőségeket, és azok következményeit.

Sebességváltás

BEÁLLÍTÁS EGYENSÚLYRA EGYÉB HATÁS
Hosszabb fokozat Nincs Növekszik a potenciális maximum sebesség; csökken a gyorsulás
Rövidebb fokozat Nincs Csökken a potenciális maximum sebesség; növekszik a gyorsulás

 

 

 

 

 

Mechanika és Aerodinamika

 

Légbeömlő méret

BEÁLLÍTÁS EGYENSÚLYRA EGYÉB HATÁS
Növelés Nincs Jobb motorhűtés; csökkenő sebesség egyenes szakaszon
Csökkentés Nincs Gyengébb motorhűtés; növekvő sebesség egyenes szakaszon
Fordulatszám

Fordulatszám

BEÁLLÍTÁS EGYENSÚLYRA EGYÉB HATÁS
Növelés Nincs Nagyobb lóerő a motorban; magasabb motorhőmérséklet
Csökkentés Nincs Kisebb lóerő a motorban; alacsonyabb motorhőmérséklet

Hűtőméret

BEÁLLÍTÁS EGYENSÚLYRA EGYÉB HATÁS
Növelés Nincs Növekvő motorhűtés; csökkenő sebesség egyenes szakaszokon
Csökkentés Nincs Csökkenő motorhűtés; növekvő sebesség egyenes szakaszokon

Kormányzási szög

BEÁLLÍTÁS EGYENSÚLYRA EGYÉB HATÁS
Növelés Nincs Csökkenő kanyarodási ív
Csökkentés Nincs Növekvő kanyarodási ív

Differenciálmű zárása

BEÁLLÍTÁS EGYENSÚLYRA EGYÉB HATÁS
Növelés Növekvő alulkormányzottság a kanyarokban Nincs
Csökkentés Növekvő túlkormányzottság a kanyarokban Nincs

Szárnyak

BEÁLLÍTÁS EGYENSÚLYRA EGYÉB HATÁS
Növelés elöl Növekvő túlkormányzottság a kanyarokban Növekvő első tapadás a kanyarokban; növekvő első kerék kopás; kisebb sebesség egyenes szakaszokon
Növelés hátul Növekvő alulkormányzottság a kanyarokban Növekvő hátsó tapadás a kanyarokban; növekvő hátsó kerék kopás; kisebb sebesség egyenes szakaszokon
Növelés elöl és hátul Nincs Növekvő útfogás a kanyarokban; kisebb sebesség egyenes szakaszokon
Csökkentés elöl Növekvő alulkormányzottság a kanyarokban Csökkenő útfogás a kanyarokban; kisebb kopás az első kerekeknél; nagyobb sebesség egyenes szakaszokon
Csökkentés hátul Növekvő túlkormányzottság Csökkenő útfogás a kanyarokban; csökkenő hátsó kerék kopás; nagyobb sebesség egyenes szakaszokon

Stabilizátorok

BEÁLLÍTÁS EGYENSÚLYRA EGYÉB HATÁS
Növelés elöl (keményítés) Növekvő alulkormányzottság a kanyarokban Csökkenő útfogás egyenetlen útfelületen; növekvő kerék kopás elöl; az autó jobban reagál
Növelés hátul (keményítés) Növekvő túlkormányzottság a kanyarokban Csökkenő útfogás kanyarokból kifelé tartva, csökkenő útfogás egyenetlen útfelületen; növekvő hátsó kerék kopás; az autó jobban reagál
Növelés elöl és hátul (keményítés) Nincs Csökkenő útfogás kanyarokból kifelé, csökkenő útfogás egyenetlen útfelületen, az összes kerék jobban kopik; az autó jobban reagál
Csökkentés elöl (lágyítás) Növekvő túlkormányzottság a kanyarokban Növekvő útfogás egyenetlen útfelületen; az autó jobban reagál
Csökkentés hátul (lágyítás) Növekvő alulkormányzottság a kanyarokban Növekvő útfogás kanyarokból kifelé; Növekvő útfogás egyenetlen útfelületen; csökkenő hátsó kerék kopás; az autó rosszabbul reagál
Csökkentés elöl és hátul (lágyítás) Nincs Az autó hátsó fele gyakrabban kicsúszhat; Növekvő útfogás kanyarokból kifelé; Növekvő útfogás egyenetlen útfelületen; kisebb kopás az összes keréken; az autó rosszabbul reagál

Súlyelosztás

BEÁLLÍTÁS EGYENSÚLYRA EGYÉB HATÁS
Előre súlyozás Növekvő túlkormányzottság Nincs
Hátulra súlyozás Növekvő alulkormányzottság Nincs

Fékerő elosztás

BEÁLLÍTÁS EGYENSÚLYRA EGYÉB HATÁS
Előre súlyozás Növekvő alulkormányzottság fékezéskor Első kerekek blokkolhatnak, növekszik a féktáv
Hátulra súlyozás Növekvő túlkormányzottság fékezéskor Hátsó kerekek blokkolhatnak, növekszik a féktáv

 

Keréknyomás és dőlésszög

 

Dőlésszög

BEÁLLÍTÁS EGYENSÚLYRA EGYÉB HATÁS
Növelés elöl Nincs Növekvő útfogás a kanyarokban
Növelés hátul Nincs Csökkenő útfogás a kanyarokban
Csökkentés elöl Nincs Csökkenő útfogás a kanyarokban
Csökkentés hátul Nincs Növekvő útfogás a kanyarokban

Keréknyomás

BEÁLLÍTÁS EGYENSÚLYRA EGYÉB HATÁS
Növelés elöl Növekvő alulkormányzottság Csökkenő útfogás a kanyarokban; csökkenő első kerék kopás
Növelés hátul Növekvő túlkormányzottság Csökkenő útfogás a kanyarokban; csökkenő hátsó kerék kopás
Növelés elöl és hátul Nincs Csökkenő útfogás a kanyarokban; csökkenő első és hátsó kerék kopás
Csökkentés elöl Növekvő túlkormányzottság a kanyarokban Növekvő útfogás a kanyarokban; növekvő első kerék kopás
Csökkentés hátul Növekvő alulkormányzottság a kanyarokban Növekvő útfogás a kanyarokban; növekvő hátsó kerék kopás
Csökkentés elöl és hátul Nincs Növekvő útfogás a kanyarokban; növekvő első és hátsó kerék kopás

Kerékösszetartás

BEÁLLÍTÁS EGYENSÚLYRA EGYÉB HATÁS
Növelés elöl (Pozitív) Nincs Növekvő befordulás, növekvő kerékkopás, kisebb sebesség egyenes szakaszon
Növelés hátul (Pozitív) Nincs Növekvő stabilitás, növekvő kerékkopás, kisebb sebesség egyenes szakaszon
Növelés elöl (Negatív) Nincs Csökkenő befordulás, növekvő kerékkopás, kisebb sebesség egyenes szakaszon
Növelés hátul (Negatív) Nincs Csökkenő stabilitás, növekvő kerékkopás, kisebb sebesség egyenes szakaszon

 

Rugók, határolók és hasmagasság

 

Hasmagasság

BEÁLLÍTÁS EGYENSÚLYRA EGYÉB HATÁS
Növelés elöl A gyors kanyarokban növekszik az alulkormányzottság Az autó ritkábban farol ki
Növelés hátul A gyors kanyarokban növekszik a túlkormányzottság Az autó ritkábban farol ki
Növelés elöl & hátul szimmetrikusan Nincs Az autó ritkábban farol ki
Csökkentés elöl A gyors kanyarokban növekszik a túlkormányzottság Az autó gyakrabban farol ki
Csökkentés hátul A gyors kanyarokban növekszik az alulkormányzottság Az autó gyakrabban farol ki
Csökkentés elöl & hátul Nincs Az autó gyakrabban farol ki

Határolók

BEÁLLÍTÁS EGYENSÚLYRA EGYÉB HATÁS
Növelés elöl Növekvő alulkormányzottság Csökkenthető az első hasmagasság, kifarolás nélkül
Növelés hátul Növekvő túlkormányzottság Csökkenthető a hátsó hasmagasság, kifarolás nélkül
Növelés elöl & hátul szimmetrikusan Nincs Csökkenthető a hasmagasság, kifarolás nélkül
Csökkentés elöl Növekvő túlkormányzottság Az autó gyakrabban kifarolhat
Csökkentés hátul Növekvő alulkormányzottság Az autó gyakrabban kifarolhat
Csökkentés elöl & hátul Nincs Az autó gyakrabban kifarolhat

Rugó erőssége

BEÁLLÍTÁS EGYENSÚLYRA EGYÉB HATÁS
Növelés elöl Növekvő alulkormányzottság Csökkenő útfogás a kanyarokban; csökkenő útfogás egyenetlen felületen; növekvő első kerék kopás; az autó jobban reagál
Növelés hátul Növekvő túlkormányzottság Csökkenő útfogás a kanyarokban; csökkenő útfogás egyenetlen felületen; növekvő hátsó kerék kopás; az autó jobban reagál
Növelés elöl és hátul Nincs Csökkenő útfogás a kanyarokban; csökkenő útfogás egyenetlen felületen; növekvő kerék kopás; az autó jobban reagál
Csökkentés elöl Növekvő túlkormányzottság a kanyarokban Növekvő útfogás a kanyarokban; Növekvő útfogás egyenetlen felületen; csökkenő első kerék kopás; az autó rosszabbul reagál
Csökkentés hátul Növekvő alulkormányzottság a kanyarokban Növekvő útfogás a kanyarokban; Növekvő útfogás egyenetlen felületen; csökkenő hátsó kerék kopás; az autó rosszabbul reagál
Csökkentés elöl és hátul Nincs Növekvő útfogás a kanyarokban; Növekvő útfogás egyenetlen felületen; csökkenő kerék kopás; az autó rosszabbul reagál

 

Lengéscsillapító/Berugózás

 

Gyors & lassú berugózás

BEÁLLÍTÁS EGYENSÚLYRA EGYÉB HATÁS
Növelés elöl Növekvő alulkormányzottság egyenetlen kanyarfelületen Növekvő első kerék kopás
Növelés hátul Növekvő túlkormányzottság egyenetlen kanyarfelületen Csökkenő útfogás egyenetlen felületen; növekvő hátsó kerék kopás
Növelés elöl & hátul szimmetrikusan Nincs Csökkenő útfogás egyenetlen felületen; növekvő kerék kopás; kiszámíthatatlan és bizonytalan irányítás
Csökkentés elöl Növekvő túlkormányzottság egyenetlen kanyarfelületen Csökkenő első kerék kopás
Csökkentés hátul Növekvő alulkormányzottság egyenetlen kanyarfelületen Növekvő útfogás egyenetlen felületen; csökkenő hátsó kerék kopás
Csökkentés elöl & hátul Nincs Növekvő útfogás egyenetlen felületen; csökkenő kerék kopás

 

Lengéscsillapító/Kirugózás

 

Gyors & lassú kirugózás

BEÁLLÍTÁS EGYENSÚLYRA EGYÉB HATÁS
Növelés elöl Növekvő alulkormányzottság kanyarba be- és kihajtáskor Növekvő első kerék kopás
Növelés hátul Növekvő túlkormányzottság kanyarba be- és kihajtáskor Növekvő hátsó kerék kopás
Növelés elöl & hátul szimmetrikusan Nincs Az autó jobban reagál
Csökkentés elöl Növekvő túlkormányzottság kanyarba be- és kihajtáskor Csökkenő első kerék kopás
Csökkentés hátul Növekvő alulkormányzottság kanyarba be- és kihajtáskor Csökkenő hátsó kerék kopás
Csökkentés elöl & hátul Nincs Az autó rosszabbul reagál

 

Forrás: Hivatalos F1 Challenge 99-02 kézikönyv.

Menü

Weblap készítés ingyen

Szavazás

Ki a legjobb versenyző a ligában?
Klajkó András
Kiss Levente
Mc Szőri
Ficzere Norbert
Szemes Dávid
Novák Szabolcs
Domonkos Bálint
Raffai Ádám
Magyar Csaba
Német Klaudió
Peti Mester
Tóth Péter
Asztali nézet