Technika
A határok megtalálása
A népszerű elmélettel ellentétben, ahogy a pilóták elérik a határt és a kerekek egyre nagyobb terhelés alá kerülnek, éppenséggel érezni lehet, ahogy lassan elveszítik a tapadást a pályán, ám erre megfelelő módon lehet reagálni. Nagy sebességű kanyarodásnál akkora terhelés keletkezik a keréken, hogy a gumi kicsit megnyúlik, és nagyobb felületen érintkezik az aszfalttal. Ettől aztán a kerék többi része (és az autó is) oldalra húz. Ennek ellenére a kerék maga nem csúszik meg. Azt a szögeltérést, amit a kerék haladási iránya és a kerék tényleges iránya produkál, "csúszási szögnek" nevezzük. Az F1 Challenge 99-02-ben a csúszási szöget nem lehet érezni, de hanghatással érzékelhető. Ahogy a kerekek csikorogni kezdenek a kanyarban, elkezdenek megnyúlni és valószínűleg tapadási képességük határán vannak.
F1 Challenge 99-02 Tipp: Ha sosem hallod csikorogni a kerekeket, nem hajtod eléggé a járgányt!
Pályaívek
Az autóversenyző legfőbb célja a győzelem. Ehhez a pilótának minél gyorsabban kell végigmenni a pályán, amit az ideális íven autózva képes megtenni. Minden kanyart, sikánt, sőt, még az egyenes szakaszokat is úgy kell vennie, hogy egy meghatározott ívet, útvonalat követ, amivel optimális idő alatt teheti meg a kört. Az alábbiakban következnek a Forma-1-ben manapság található leggyakoribb kanyarok és a hozzájuk tartozó ideális ívek.
Gyors kanyar
![]() |
Természeténél fogva a gyors kanyar elég lágy ívet ír le. Fontos, hogy már idejekorán és finoman kanyarodjunk, mert a hirtelen irányváltások megperdüléshez vezethetnek. A cél az, hogy optimális sebességgel hajts be és gyere ki a kanyarból. |
90 fokos kanyar
![]() |
A 90 fokos kanyar csúcsa a középpontjában van. A kanyart a külső íven közelítsd meg, fékezz korán, célozd meg a középpontját, majd kihajtáskor növeld a sebességet. |
"S"-kanyar, vagy "sikán"
![]() |
A sikánon átvezető pályaív attól függ, hogy egy hosszú, egyenes szakasz előtt, vagy utána következik. Ha hosszú egyenes után következik, későn fékezz, lendülettel menj bele a kanyarba, ezzel kifelé csökken le a sebességed, ami már kevésbé fontos. Ha hosszú egyenes előtt található a kanyar, fékezz korán és áldozd fel a belépő sebességedet, hogy már korán gyorsítani tudj a kanyarban, és lendületesen gurulj ki a kanyarból. |
Hajtűkanyar
![]() |
Egyenes vonalon fékezz, maradj külső íven, későn fordulj, áldozd fel a beérkezési sebességedet, hogy a kifelé tartó íven jól tudj gyorsulni. Ne feledd, nem biztos, hogy a leggyorsabb ív az időmérő edzésen egyúttal a legjobb ív a versenyen is, mikor valaki szorosan a nyomodban van. Ilyen helyzetben minél tovább érdemes a belső íven maradni, hogy a hajtűkanyar előtt ne tudjanak megelőzni. |
Kétcsúcsos kanyar
![]() |
A kétcsúcsos kanyar általában olyan kanyar, amikor rövid egyenes szakasz található két kanyar között. Bár két kanyarnak tűnik, bevétel szempontjából érdemes egynek kezelni. A két kanyar közt széles íven lehet kanyarodni, hamar lelassul az autó, és optimális gyorsulással lehet kijönni a kanyarból. |
Egyenletes sugarú kanyar
![]() |
Külső íven közelítsd meg és korán kanyarodj. Kövesd a kanyar belső ívét, elnyújtott csúcsot írj le, és kifelé menet gyorsítsál. A kormánykereket ugyanabban a pozícióban kell tartani be- és kihajtáskor egyaránt, mivel, mint a neve is sugallja, a kanyar íve egyenletes marad. |
Nyitó kanyar
![]() |
Egy nyitó kanyar esetén korán fordulj rá a csúcsra és hagyd, hogy kifelé menet kisodródjon az autó. Egy lágyabb kifelé tartó íven már korán elkezdheted a gyorsítást, és nagyobb lendületre tehetsz szert. |
Szűkülő kanyar
![]() |
Egy szűkülő kanyarba későn fordulj be, és nagyon későn állj rá a csúcsra. Csak rövid ideig fékezz a csúcs előtt, aztán vedd vissza a sebességet egy szép, tiszta kihajtáshoz. |
Esős időjárás
Az eső teljesen megváltoztatja a vezetés élményét. Az útfogás csökken, a hajtóerő kisebb, és rohamosancsökken a kormányozhatóság. Ha ez nem lenne elég, romlanak a látási viszonyok, és a legtapasztaltabb Forma-1-es pilóták számára is komoly erőfeszítésbe kerül uralni az autót. Különösen gyors felfogással és kifinomult érzékekkel sikeres eredményt lehet elérni a szélsőségesen nehéz körülmények ellenére is. A csökkentett hajtóerő azt jelenti, hogy korábban és finomabban kell a fékre lépned ahhoz, hogy megelőzd a kerekek megcsúszását. Emellett, mivel a motor az útviszonyoktól függetlenül ugyanolyan erős marad, nagyon óvatosan kell bánnod a gázpedállal, hogy ne pörögjenek ki a kerekek (ami szinte elkerülhetetlenül megpördüléshez vezethet). Emellett érdemes egy szélesebb, "olaszos" vonalvezetést alkalmazni a pályán, hogy laposabb szögben fordulj rá a kanyarra. A szegélykövektől is érdemes távol tartani magad, ha teljesen ura akarsz maradni a járművednek. Az esős időjáráskor használatos beállítás is segíthet. Először is ügyelj rá, hogy esőgumik legyenek a kerekeken, lágyíthatod a felfüggesztést, csökkentheted a légnyomást az első és a hátsó kerekekben, hogy ne rakoncátlankodjon alattad az autó. Ezután a fékerő eloszlást célszerű a hátsó kerekek irányába eltolni, hogy fékezéskor az első kerekekre nehezedjen nagyobb súly, ami cserébe meggátolja, hogy fékezéskor blokkoljanak a kerekek. Végül használhatsz nagyobb dőlésszögű terelőszárnyakat és hosszabb váltóáttételt, hogy jobb legyen a tapadás, és biztosan ne pörögjön ki a kerék gyorsulás közben.
Jármű beállítása
Könnyen befolyásolhatod köreid idejét, ha autód beállításait saját vezetési stílusodhoz és az aktuális pálya igényeinek megfelelően hangolod. Sajnálatos módon autód beállításának folyamata nem egzakt tudomány, akárhányan próbálnak erről meggyőzni. Minden apró finomítás, amit az autódon állítasz, hatással lesz a többi beállításra is.
Az alábbi táblázatok részletesen összefoglalják a beállítási lehetőségeket, és azok következményeit.
Sebességváltás
BEÁLLÍTÁS | EGYENSÚLYRA | EGYÉB HATÁS |
Hosszabb fokozat | Nincs | Növekszik a potenciális maximum sebesség; csökken a gyorsulás |
Rövidebb fokozat | Nincs | Csökken a potenciális maximum sebesség; növekszik a gyorsulás |
Mechanika és Aerodinamika
Légbeömlő méret
BEÁLLÍTÁS | EGYENSÚLYRA | EGYÉB HATÁS |
Növelés | Nincs | Jobb motorhűtés; csökkenő sebesség egyenes szakaszon |
Csökkentés | Nincs | Gyengébb motorhűtés; növekvő sebesség egyenes szakaszon Fordulatszám |
Fordulatszám
BEÁLLÍTÁS | EGYENSÚLYRA | EGYÉB HATÁS |
Növelés | Nincs | Nagyobb lóerő a motorban; magasabb motorhőmérséklet |
Csökkentés | Nincs | Kisebb lóerő a motorban; alacsonyabb motorhőmérséklet |
Hűtőméret
BEÁLLÍTÁS | EGYENSÚLYRA | EGYÉB HATÁS |
Növelés | Nincs | Növekvő motorhűtés; csökkenő sebesség egyenes szakaszokon |
Csökkentés | Nincs | Csökkenő motorhűtés; növekvő sebesség egyenes szakaszokon |
Kormányzási szög
BEÁLLÍTÁS | EGYENSÚLYRA | EGYÉB HATÁS |
Növelés | Nincs | Csökkenő kanyarodási ív |
Csökkentés | Nincs | Növekvő kanyarodási ív |
Differenciálmű zárása
BEÁLLÍTÁS | EGYENSÚLYRA | EGYÉB HATÁS |
Növelés | Növekvő alulkormányzottság a kanyarokban | Nincs |
Csökkentés | Növekvő túlkormányzottság a kanyarokban | Nincs |
Szárnyak
BEÁLLÍTÁS | EGYENSÚLYRA | EGYÉB HATÁS |
Növelés elöl | Növekvő túlkormányzottság a kanyarokban | Növekvő első tapadás a kanyarokban; növekvő első kerék kopás; kisebb sebesség egyenes szakaszokon |
Növelés hátul | Növekvő alulkormányzottság a kanyarokban | Növekvő hátsó tapadás a kanyarokban; növekvő hátsó kerék kopás; kisebb sebesség egyenes szakaszokon |
Növelés elöl és hátul | Nincs | Növekvő útfogás a kanyarokban; kisebb sebesség egyenes szakaszokon |
Csökkentés elöl | Növekvő alulkormányzottság a kanyarokban | Csökkenő útfogás a kanyarokban; kisebb kopás az első kerekeknél; nagyobb sebesség egyenes szakaszokon |
Csökkentés hátul | Növekvő túlkormányzottság | Csökkenő útfogás a kanyarokban; csökkenő hátsó kerék kopás; nagyobb sebesség egyenes szakaszokon |
Stabilizátorok
BEÁLLÍTÁS | EGYENSÚLYRA | EGYÉB HATÁS |
Növelés elöl (keményítés) | Növekvő alulkormányzottság a kanyarokban | Csökkenő útfogás egyenetlen útfelületen; növekvő kerék kopás elöl; az autó jobban reagál |
Növelés hátul (keményítés) | Növekvő túlkormányzottság a kanyarokban | Csökkenő útfogás kanyarokból kifelé tartva, csökkenő útfogás egyenetlen útfelületen; növekvő hátsó kerék kopás; az autó jobban reagál |
Növelés elöl és hátul (keményítés) | Nincs | Csökkenő útfogás kanyarokból kifelé, csökkenő útfogás egyenetlen útfelületen, az összes kerék jobban kopik; az autó jobban reagál |
Csökkentés elöl (lágyítás) | Növekvő túlkormányzottság a kanyarokban | Növekvő útfogás egyenetlen útfelületen; az autó jobban reagál |
Csökkentés hátul (lágyítás) | Növekvő alulkormányzottság a kanyarokban | Növekvő útfogás kanyarokból kifelé; Növekvő útfogás egyenetlen útfelületen; csökkenő hátsó kerék kopás; az autó rosszabbul reagál |
Csökkentés elöl és hátul (lágyítás) | Nincs | Az autó hátsó fele gyakrabban kicsúszhat; Növekvő útfogás kanyarokból kifelé; Növekvő útfogás egyenetlen útfelületen; kisebb kopás az összes keréken; az autó rosszabbul reagál |
Súlyelosztás
BEÁLLÍTÁS | EGYENSÚLYRA | EGYÉB HATÁS |
Előre súlyozás | Növekvő túlkormányzottság | Nincs |
Hátulra súlyozás | Növekvő alulkormányzottság | Nincs |
Fékerő elosztás
BEÁLLÍTÁS | EGYENSÚLYRA | EGYÉB HATÁS |
Előre súlyozás | Növekvő alulkormányzottság fékezéskor | Első kerekek blokkolhatnak, növekszik a féktáv |
Hátulra súlyozás | Növekvő túlkormányzottság fékezéskor | Hátsó kerekek blokkolhatnak, növekszik a féktáv |
Keréknyomás és dőlésszög
Dőlésszög
BEÁLLÍTÁS | EGYENSÚLYRA | EGYÉB HATÁS |
Növelés elöl | Nincs | Növekvő útfogás a kanyarokban |
Növelés hátul | Nincs | Csökkenő útfogás a kanyarokban |
Csökkentés elöl | Nincs | Csökkenő útfogás a kanyarokban |
Csökkentés hátul | Nincs | Növekvő útfogás a kanyarokban |
Keréknyomás
BEÁLLÍTÁS | EGYENSÚLYRA | EGYÉB HATÁS |
Növelés elöl | Növekvő alulkormányzottság | Csökkenő útfogás a kanyarokban; csökkenő első kerék kopás |
Növelés hátul | Növekvő túlkormányzottság | Csökkenő útfogás a kanyarokban; csökkenő hátsó kerék kopás |
Növelés elöl és hátul | Nincs | Csökkenő útfogás a kanyarokban; csökkenő első és hátsó kerék kopás |
Csökkentés elöl | Növekvő túlkormányzottság a kanyarokban | Növekvő útfogás a kanyarokban; növekvő első kerék kopás |
Csökkentés hátul | Növekvő alulkormányzottság a kanyarokban | Növekvő útfogás a kanyarokban; növekvő hátsó kerék kopás |
Csökkentés elöl és hátul | Nincs | Növekvő útfogás a kanyarokban; növekvő első és hátsó kerék kopás |
Kerékösszetartás
BEÁLLÍTÁS | EGYENSÚLYRA | EGYÉB HATÁS |
Növelés elöl (Pozitív) | Nincs | Növekvő befordulás, növekvő kerékkopás, kisebb sebesség egyenes szakaszon |
Növelés hátul (Pozitív) | Nincs | Növekvő stabilitás, növekvő kerékkopás, kisebb sebesség egyenes szakaszon |
Növelés elöl (Negatív) | Nincs | Csökkenő befordulás, növekvő kerékkopás, kisebb sebesség egyenes szakaszon |
Növelés hátul (Negatív) | Nincs | Csökkenő stabilitás, növekvő kerékkopás, kisebb sebesség egyenes szakaszon |
Rugók, határolók és hasmagasság
Hasmagasság
BEÁLLÍTÁS | EGYENSÚLYRA | EGYÉB HATÁS |
Növelés elöl | A gyors kanyarokban növekszik az alulkormányzottság | Az autó ritkábban farol ki |
Növelés hátul | A gyors kanyarokban növekszik a túlkormányzottság | Az autó ritkábban farol ki |
Növelés elöl & hátul szimmetrikusan | Nincs | Az autó ritkábban farol ki |
Csökkentés elöl | A gyors kanyarokban növekszik a túlkormányzottság | Az autó gyakrabban farol ki |
Csökkentés hátul | A gyors kanyarokban növekszik az alulkormányzottság | Az autó gyakrabban farol ki |
Csökkentés elöl & hátul | Nincs | Az autó gyakrabban farol ki |
Határolók
BEÁLLÍTÁS | EGYENSÚLYRA | EGYÉB HATÁS |
Növelés elöl | Növekvő alulkormányzottság | Csökkenthető az első hasmagasság, kifarolás nélkül |
Növelés hátul | Növekvő túlkormányzottság | Csökkenthető a hátsó hasmagasság, kifarolás nélkül |
Növelés elöl & hátul szimmetrikusan | Nincs | Csökkenthető a hasmagasság, kifarolás nélkül |
Csökkentés elöl | Növekvő túlkormányzottság | Az autó gyakrabban kifarolhat |
Csökkentés hátul | Növekvő alulkormányzottság | Az autó gyakrabban kifarolhat |
Csökkentés elöl & hátul | Nincs | Az autó gyakrabban kifarolhat |
Rugó erőssége
BEÁLLÍTÁS | EGYENSÚLYRA | EGYÉB HATÁS |
Növelés elöl | Növekvő alulkormányzottság | Csökkenő útfogás a kanyarokban; csökkenő útfogás egyenetlen felületen; növekvő első kerék kopás; az autó jobban reagál |
Növelés hátul | Növekvő túlkormányzottság | Csökkenő útfogás a kanyarokban; csökkenő útfogás egyenetlen felületen; növekvő hátsó kerék kopás; az autó jobban reagál |
Növelés elöl és hátul | Nincs | Csökkenő útfogás a kanyarokban; csökkenő útfogás egyenetlen felületen; növekvő kerék kopás; az autó jobban reagál |
Csökkentés elöl | Növekvő túlkormányzottság a kanyarokban | Növekvő útfogás a kanyarokban; Növekvő útfogás egyenetlen felületen; csökkenő első kerék kopás; az autó rosszabbul reagál |
Csökkentés hátul | Növekvő alulkormányzottság a kanyarokban | Növekvő útfogás a kanyarokban; Növekvő útfogás egyenetlen felületen; csökkenő hátsó kerék kopás; az autó rosszabbul reagál |
Csökkentés elöl és hátul | Nincs | Növekvő útfogás a kanyarokban; Növekvő útfogás egyenetlen felületen; csökkenő kerék kopás; az autó rosszabbul reagál |
Lengéscsillapító/Berugózás
Gyors & lassú berugózás
BEÁLLÍTÁS | EGYENSÚLYRA | EGYÉB HATÁS |
Növelés elöl | Növekvő alulkormányzottság egyenetlen kanyarfelületen | Növekvő első kerék kopás |
Növelés hátul | Növekvő túlkormányzottság egyenetlen kanyarfelületen | Csökkenő útfogás egyenetlen felületen; növekvő hátsó kerék kopás |
Növelés elöl & hátul szimmetrikusan | Nincs | Csökkenő útfogás egyenetlen felületen; növekvő kerék kopás; kiszámíthatatlan és bizonytalan irányítás |
Csökkentés elöl | Növekvő túlkormányzottság egyenetlen kanyarfelületen | Csökkenő első kerék kopás |
Csökkentés hátul | Növekvő alulkormányzottság egyenetlen kanyarfelületen | Növekvő útfogás egyenetlen felületen; csökkenő hátsó kerék kopás |
Csökkentés elöl & hátul | Nincs | Növekvő útfogás egyenetlen felületen; csökkenő kerék kopás |
Lengéscsillapító/Kirugózás
Gyors & lassú kirugózás
BEÁLLÍTÁS | EGYENSÚLYRA | EGYÉB HATÁS |
Növelés elöl | Növekvő alulkormányzottság kanyarba be- és kihajtáskor | Növekvő első kerék kopás |
Növelés hátul | Növekvő túlkormányzottság kanyarba be- és kihajtáskor | Növekvő hátsó kerék kopás |
Növelés elöl & hátul szimmetrikusan | Nincs | Az autó jobban reagál |
Csökkentés elöl | Növekvő túlkormányzottság kanyarba be- és kihajtáskor | Csökkenő első kerék kopás |
Csökkentés hátul | Növekvő alulkormányzottság kanyarba be- és kihajtáskor | Csökkenő hátsó kerék kopás |
Csökkentés elöl & hátul | Nincs | Az autó rosszabbul reagál |
Forrás: Hivatalos F1 Challenge 99-02 kézikönyv.